Skip to content
Csermelyi Sándor Irodalmi Asztaltársaság CSERMELYI SÁNDOR IRODALMI ASZTALTÁRSASÁG
Menu
  • Rólunk
  • Érdi Irodalmi Lexikon
    • Személyek
    • Irodalmi közösségek
    • Kiadványok
  • Csermely irodalmi folyóirat
  • Temesi Éva Irodalmi Kör
    • TÉIK – NAPLÓ 2020 – 2024
    • TÉIK – NAPLÓ 2025 –
    • Érdi TÉKA irodalmi folyóirat
    • Írások és cikkek
    • Médiatár
      • Videótár
      • Hangtár
Menu

BELLA ISTVÁN
1940 – 2006

Publikálva: 2022.11.10.2024.11.29. Írta:

„1940. augusztus 7-én született Székesfehérváron, ám az ugyancsak Fejér megyei Sárkeresztúr a gyermekkor színhelye, s a majdani költő élményeinek első forrásvidéke. Édesapja ebben a faluban volt tanító, tehát nyilvánvalóan tekintélyes ember.
A gyermekkori idill azonban csakhamar véget ért, hiszen idősebb Bella István karpaszományos tizedesként vonult be a második világháborúban, és kisújszállási hadifogságba esése után, 1944 novemberét követően meghalt. Halálának körülményei bizonytalanok. Költőnk jelentős versei közé tartozik a Halotti beszéd, amely e korai tragikus élménynek is tükröződése.
Az apa hiánya haláláig elkíséri Bella Istvánt, ám édesanyján kívül a sors melléje rendelt több nagyszerű embert. Közöttük pl. Tanka Jánost, a költőt és tanítót, aki sokat segített az ifjún.
Még csak 14 éves, amikor Hazafelé című verse megjelenik a Fejér megyei napilapban. Középiskolás éveit a székesfehérvári József Attila Gimnáziumban tölti. Ebben az időben a család nehéz körülmények között él, az anya betanított munkás, s az ő fizetése meg a nagymama özvegyi nyugdíja a szerény megélhetés alapja. Már a sárkeresztúri iskolában a fiatal fiú kezébe kerül az Irodalmi Újság, a Csillag és az Új Hang, tehát igen korán olvassa az irodalmi sajtót. A gimnáziumban egyre inkább elmélyül érdeklődése. Elérkezik 1956, s a forradalom történései megragadják. Verset is ír, de – szerencséjére – nem közlik. Részt vesz több megmozdulásban, például a megyeszékhelyhez közeli Csórra élelmiszert és ruhát visz, és gyűjt a Pesten küzdőknek.
Először nem veszik föl az egyetemre, később azonban megkezdheti tanulmányait az ELTE magyar–könyvtár szakán. Egyre közelebb kerül az irodalmi élethez, a 60-as évek közepén része van a Tiszta szívvel című antológia megszületésében. Verseit közli az Új Írás és a Napjaink, s csakhamar kialakul az a szellemi közeg, amely a „Hetek” néven lesz ismert a magyar költészetben. Bellán kívül ide tartozik Ágh István, Buda Ferenc, Kalász László, Raffai Sarolta, Ratkó József és Serfőző Simon. Az ő számukra a József Attila-i hagyomány épp oly fontos mind morális, mind esztétikai értelemben, mint a közvetlen elődjüknek tekintett Illyés Gyula, majd Nagy László vagy Juhász Ferenc lírája. Közöttük Bella István költészetében különösen fontos a népköltészeti hagyomány, az archaikus nyelv valamint a modern, huszadik századi irányzatok együttes hatása. Értéket jelent a nyelvteremtő erő, a dal folyamatos jelenléte.
Bella István első verseskötete, a Szaggatott világ 1966-ban jelenik meg. Ebben már fölfedezhetők az imént hangsúlyozott minőségek, persze még a falusi gyerekkor alaprétegei, az árvaság és a nehéz sors dominálnak elsősorban. S aztán sorjáznak kötetei, bár vannak a pályán „üresjáratok”, már ami a publikációk rendszerességét illeti. És vannak különösen emlékezetes versei, a már jelzetteken kívül pl. a Sárkeresztúri ének, a Testamentom, a Szeretkezéseink, az Önarckép vagy az Igék és igák. Különös színt képviselnek pályáján a gyermekversek, a különféle, zenéhez kötődő művek, legfőképpen talán a Margit-passió. Ugyancsak fontos része az életműnek a műfordítás, különösen a finnugor népek folklórjának közvetítése és a lengyel irodalom több alakjának szolgálata.
S ami még az életrajzot illeti: 1971 és 1977 között Bella István üzemi újságíró a Magyar Papírnál, s közben a Papíripari Vállalat népművelője. Ám volt könyvtáros is a Ganz–MÁVAGnál, s hogy egész mást mondjunk: főszerkesztő a székesfehérvári Városi Televíziónál a 90-es években. Hosszú időt töltött az Élet és Irodalom szerkesztőségében, tagja volt az Árgus című folyóirat szerkesztőségének, valamint munkatársa a Magyar Naplónak. A rendszerváltás után pedig a Beza Bt. keretein belül könyvkiadással is foglalkozott.
Tagja volt a Magyar Művészeti Akadémiának. 2006. április 20-ára virradó éjjel elhunyt.”

 

Fontosabb díjak, elismerések:

1969 – KISZ-díj

1969 – KISZ-díj

1970 1986 – József Attila-díj

1988 – Déry Tibor-díj

1970 1986 – József Attila-díj

1988 – Déry Tibor-díj

1988 – Az Év Könyve díj

1992 – Magyar Művészetért Díj

1994 – A Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztje

1996 – Horizont-díj

2001 – Kossuth-díj

 

Forrás: Új Magyar Irodalmi Lexikon, (1994); Bella István életrajz (Bakonyi István).

Művei:

 

Szaggatott világ (Magvető Könyvkiadó, Bp., 1966)

 

Anyakönyvem szerint Székesfehérváron születtem, 1940-ben. Igazi szülőföldem azonban Sárkeresztúr, ez a hétszáz éve élő, színtiszta jobbágytelepülés. Az itteni tájak, arcok ivódtak idegeimbe – becsapódó ólajtók keserűsége, a kutak, egy messze ment óriás földbe ásott kulacsai, az égaljú házak – ők éltetnek engem. Igaz, idegenek voltunk, ideszakadt tanítócsalád, de a háborúban megváltottuk a honfoglaláshoz szükséges jogot és földet; húgom itt halt meg háborús tífuszban,; s itt fekszik sír nélkül, mert így találtam ki valamikor, apám is, aki eltűnt a háborúban.

A háború után anyám napszámos lett, markot szedett, répát egyelt, gépen dolgozott. Én, kilencéves koromban, mert nekem volt a legszebb hangom és legfoltosabb nadrágom a faluban, kántor lettem. Ez, hogy én temettem, eskettem, hogy öreg, ötven-hatvan éves embereket tanítottam énekelni, meg az, hogy ettől kezdve félig-meddig magam ruháztam, etettem magamat, felnőtté, koraéretté tett. Ami azután történt – hogy “egyetemi polgár lettem”, hogy “költő vagyok”, csak reprodukció, másolat. Már nem egyéni sors, nemzedékem útja.

Az ifjúság múzeuma (Magvető Könyvkiadó, Bp., 1969)

 

Első kötete, a Szaggatott világ arról tanúskodott, hogy a legifjabb költőnemzedék nemcsak jelen van már irodalmi életünkben, de rögtön s egy csapásra teljes vértezetben, erőteljes líraisággal jelentkezik. Új könyve bizonyítja, hogy Bella István költészete túlnőtt egy nemzedék szárnypróbálgatásain. Az ifjúság múzeuma napjaink egyik legérettebb, legeredetibb költői alkotása.

Új ars poeticájában – többek között – így vall önmagáról, költészetéről, a világról: Nem halok én meg, csak elhalkulok, / csak ha a szemed végképp rámcsukod, / csak ha rámcsukják pilláik a fák, / kutak, kavicsok, ha nem néz a világ, / s elporlad, mint én, pőre göröngy / a semmi markában, az anyaföld. (Ha elmegyek). Az ember nem lehet hon talan, / sem önmagába száműzött, / sem önmagának idegen. / Az ember maga a szerelem, / szabadságának dolga van / mindenkivel. / Veled s velem. (A rakparton).

Hetedik kavics (Magvető Könyvkiadó Bp., 1975)

 

Bella István már első két kötetével (Szaggatott világ – 1966; Az ifjúság múzeuma – 1969) túlnőtt nemzedéke szárnypróbálgatásain. Harmadik kötetével pedig mint érett, felnőtt költő lép elénk. Szerves folytatása ez a gyűjtemény a korábbiaknak, mégis egészen új és egészen más. Meglepő ennek a költészetnek katartikus mélysége, tisztasága, pontos, erőteljes, kíméletlen szenvedés- és vállalástudata; s ugyanakkor a játékosság, könnyedség, a számtalan nyelvi lelemény. A Hetedik kavics napjaink költészetének kétségkívül egyik legérettebb, legeredetibb alkotása.

Igék és igák (Magvető Könyvkiadó, Bp., 1977)

Talán lobogóbb volt az első (Szaggatott világ, 1966), nosztalgikusan búcsúzóbb a második (Az ifjúság múzeuma, 1969) és fájóbb a harmadik (Hetedik kavics, 1975) verseskönyve. De az emberi lobogás és nosztalgia, az érett – mert hiányt jelző – fájdalom ilyen együttes összhangját aligha találtuk volna meg korábban. ez a negyedik kötet már elmélyült, megszenvedett összegezés, egyszerre vissza- és előretekintő lírai számvetés. Borongás és tudatos játék, nyelvi lelemény és történelemben, világban széles horizont ismerős már Bella István korábbi verseiből is, de nem ennyire biztos disszonáns harmóniákkal, nem ennyire szuverén módon. Kezdettől jelentkező csillapíthatatlan hajlama, hogy minden élettelennel és élővel, holttal és jövendővel azonosuljon, képzeletének immár belső vezérlője és verseinek elidegeníthetetlen tulajdona lett. Annyira és oly tudatosan, hogy játékos, derűs fölénnyel lírai jelmondatként is képes tömöríteni: “mindent magammá mondani / magamat mindenné mondani”.

A zöld pizsamabéka (Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó, Bp., 1979)

 

“Ki a zöld pizsamabéka? Kicsoda Áni Máni? Ki bújja az indiánkönyveket reggeltől estig, néha még éjjel is, zseblámpával a paplan alatt? Egy család lírai fényképe ez a kis kötet, amelyben magukra ismerhetnek, akik álmos reggeleken, kedves játékaik közben, tomboló jókedvükben, mindennapi bánataikban kicsit hasonlítanak Áni Mánihoz és testvéreihez. A játékos ritmusokban, költői leleményekben gazdag verseket Kovács Péter rajzai kísérik.”

 

Emberi délkörön (Magvető Könyvkiadó, Bp., 1982)

 

Bella István újabb kötetében az élet és a halál kölcsönössége válik nyilvánvalóvá, az egyszeri megélés kínlódó öröme szerint, a „Mégis, gyönyörűen kell”-je szerint. Nagy elégikus vehemenciával szólaltatja meg azt a fájdalmat, amelyet az élet megismételhetetlensége, sőt másként megismételhetetlensége okoz az emberben. De azt az euforikus boldogságot is megszólaltatja, amelyet a szükségszerűen egyképpen és egyetlenegyszer élni gazdag drámája vált ki belőle, azzal a hálával, adni akarással együtt, amivel – úgy érzi – mindenki tartozik a létezésnek, aki él. Bella István költészetének – mint eddigi négy kötetében – most is rendkívül nagy az emocionális ereje és jelentése.

Az ég falára (Magvető Könyvkiadó, Bp., 1984)

A válogatott versek (1958-81) kötete átfogó képet ad a költői életmű addigi részéről, a fiatalság “világszaggató szerelmétől” az emlékeztető, fiatalságba visszavezető kérdésig: “Tudsz-e még világul?” Himnikusság és játékosság egyszerre van jelen a kötetben, dalok és ódák együtt élnek a kínrímekkel és gyerekversekkel, az élet és a halál úgy váltja egymást itt, mint hóförgeteges tél és rekkenő nyár, nappal és éjszaka. Az első mondattól (“Csak aki olyan fiatal”) az utolsóig (“eléred-e még?”) szépen megszerkesztett ívben sorjáznak a versek, számot vetve a szándékolt fordulattal is: „Úgy írtam eddig én a verset /ahogy csak népmesék születtek … /E dalokat el kell temetnem, / hogy dallá magamat tehessem” (Úgy írtam én, Az ifjúság múzeuma kötetből). “Bella István valójában a szépség szerelmese lett. A szabadság, a magyarság, a szerelem, ahogy verseibe került, mindjárt képpé (nem hasonlattá!) változott. Fényleni kezdett, a benne képződő ragyogás gyönyörködtetett és átadta a költőben felgyűlt gyönyör érzetét. Barátai mind többet politizáltak, ha az ideológiát messze kerülték is. Bella István csak versben gondolkozott-gondolkozik: ami világként megjelenik a számára, az mindjárt képpé szerkesztődik. Legkevésbé retorikus költőnk: sohasem lamentál, versében minden képpé lényegül át vagy cselekvésként rögzül. Ennyi mozgás, kapcsolódás, érintkezés és szeretkezés rajta kívül talán még csak Weöres költészetébe költözött a magyar lírában. A vers poénnal kezdődik, és benne zárul. Magyarázni nem lehet, érvelni vele nem lehet, politizálni vele nem lehet – de lehet általa beleszeretni az életbe, lehet a segítségével szeretni a szerelmet és lehet végtelenül elkeseredetten fájni, ha arra készül fel a lélek.” (Kabdebó Lóránd)

Áni Máni naptára (Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó, Bp., 1985)

 

Áni Máni jó ismerősünk, találkoztunk már vele a Zöld pizsamabéka című könyvben. Most Áni Máni bohókás naptárán mulathatunk, amely “nem afféle napkatár”, s amelyben “minden hóban három nap van, s három hónap minden napban”! Bella István bűbájos gyerekverseiben egyszerre gyönyörködhetünk a képzelet szárnyalásában és a bukfencező nyelvi leleményekben. Derűt és örömöt sugároznak a költemények, hozzájuk méltóak a vidám és kifejező rajzok, Kovács Péter alkotásai.

Az arcom visszakérem (Magvető Könyvkiadó, Bp., 1987)

 

Bella István, mint “hétmérföld-időt lépő kútcsizmás óriás”,”messzi tengerek testvére”, szemlélődve írja verssé a világot. S tágítja líráját egyetemes érvényűvé és megrendítően személyessé, egyszerivé, mint amilyen maga az élet.

Sárkeresztúri ének (Békéscsaba, 1989)

 

Arccal a földnek (Magvető Könyvkiadó, Bp., 1991)

Testamentom (Zrínyi Kiadó, Bp., 1992)

A csodaszarvas (Szertartásjáték két részben, Bp., 1996)

 

Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy egy színpadra írt mű csak a kőfalak és függönyök között nyújthat élményt. Ezt a teóriát Bella István kétrészes oratóriumában dönti meg: ugyan a felvonásokhoz és jelenetekhez Rossa László által írt zenéket nem hallhatjuk, és nem láthatjuk a Novák Ferenc koreográfus és rendező által megálmodott mozdulatokat, de kellő vizuális képességgel mindezt elképzelhetjük.

A szertartásjáték szövegét olvasva összeáll bennünk a cselekmény, sőt a legfontosabb momentum, a csodaszarvas felbukkanása is kellő hangsúlyt kap. Gyakorlatilag úgy éljük meg a történetet, mintha mi magunk is hajtanánk a szarvast, mely végül elvezet bennünket az új hazába.

Szeretkezéseink (Régi és új szerelmes-versek, Beza Bt. Bp., 1996)

 

„Szerelmi témái sem a hagyományos változatokat mutatják: bár az első ciklus címe – Hívogató – megidézi az udvarlás élményét, alig akad példa a reménytelen szerelem miatti kesergésre, sóvárgásra. Beteljesült szerelemről szól ez a kötet, ám nem harmóniáról, hanem a szerelemben vívott állandó küzdelemről.

A Szeretkezéseink legkorábbi darabja 1956-ból, a legkésőbbi a kilencvenes évek első feléből való. Ez óhatatlanul együtt jár némi színvonalbeli ingadozással: jó néhány kisebb darab önmagában aligha vonná magára az olvasó figyelmét, együtt azonban olyan teljességet rajzolnak ki e versek, ami ritka a magyar költészetben: talán csak Ady viszonyult hasonlóan a szerelemhez, a mindennapi küzdelmek, harcok terepeként is megtalálva benne a mindenséget. Ahogy a Szeretkezéseink utolsó verse, a Csak az isten blaszfémikusan összegzi: „Meztelen volt az ágy. A párna. / A levegő. Meg a sötét. / […] Csak az isten volt ruhában. / De elfordította a fejét.””

Nagy Gábor

Ábel a sivatagban (Beza Bt., Bp., 1998)

 

Tudsz-e még világul? (Összegyűjtött versek, Beza Bt., Bp., 1999)

 

Margit-passió (Árgus, Székesfehérvár, 2000)

Áni Máni, a zoknihalász (Beza Bt., Bp., 2001)

 

Itt az ideje, kedves olvasó, hogy bellalázzon egy kicsit. Hogyan kell bellalázni? Vagy, ha akarja: bellalázni? Nyissa csak ki a könyvet, kószáljon el Áni Mánival a nyelv üveghegyen túli tájaira, oda, ahol egy új dimenzió nyílik, ahol találkozik és összeölelkezik a vidámság és a szomorúság. Mert Bella István nem csak költő, varázsló is! Miképp mágustársa, Kovács Péter rajz-, szín-, vonalbűvész. Azt tanácsolom, kedves olvasó, hagyja magát elvarázsolni. Megéri!

Lázár Ervin

Mintha tükrök között beszélnék (Hátrahagyott versek, Miskolc, 2007)

Áni Máni rádiózik (Timp széptár, Bp., 2008)

Itt a Madár rádió! Megkezdjük rendkívüli adásunk, Madár országból. A kerek-berek Bakony Pagony pagodájából. A Madárfütty-, madárszárny- Madárcsőr Zenebona Akadémiáról. – kiáltja Áni Máni, aki a zöld pizsamabéka, a naptára és a zoknihalász után most egy új világba hív bennünket a Madár Világnap első madárdal-szerző madárvilágot zengető eseménye alkalmából. Lesz itt minden, kellemes és kellemetlen, hangos, zajos, csőrös, karmos, valódi madárricsajos dínomdánom Áni Máni közvetítésével és csendes megfigyelésével.

 

SZEMELVÉNY

Válogatás a A zöld pizsamabéka c. kötetből

A zöld pizsamabéka

A zöld pizsamabéka
egy paplanban lakik,
s akármi fura, néha
mindent bepaplanít.
Ilyenkor zöld a párna
és zöld a lepedő,
zöld lesz a kék, a sárga,
s a fehér is zöldellő.

A zöld pizsamabéka,
ha alszik, csupa sás
a sötét is, kikél a
zöldpuha szuszogás,
bicikliküllők árnya
forog a falakon,
mintha a nap hintálna
a tükrös habokon.

A zöld pizsamabéka
magát elfeledi,
a hold, a langaléta,
kis létrát hoz neki,
s ő úgy megy azon égig,
törékeny léceken,
ahogy az ember végig
a vékony éveken.

A zöld pizsamabéka
jósolni is szokott:
jó időt, margaréta-
mezőt, meg jó napot,
annak, ki komor felnőtt,
varázsol éghabot,
borotválkozni felhőt,
buborékpamacsot.

A zöld pizsamabéka
jósolna még sokat,
de hajnalra elég a
lajtorjahold foka,
álma egyre fehérebb,
nagyot bukfencezik,
kuruttyol még, felébred,
kislánnyá változik.

Mondóka

Csitt, csatt, csutka, csütörtök,
kisült-e már a sülttök?
Ha már kisült a sülttök,
én akkorát süvöltök,
hogy rögtön lecsücsültök.
Balázska, a kisördög,
idefut, meg odafut,
jól bevágja a kaput,
elviszi a sülttököt:
fújhatjuk a früstököt.

Kiolvasó

Fáni fönn a fán,
ül a Fáni-fán.
Mert ez a fa
olyan fajta,
csupa Fáni
fakad rajta.
Fáni-fán,
Fáni-fán,
ül a Fáni
fönn a fán.

Novákovicsné Tóth Ica
Novákovicsné Tóth Ica
Votin József
Votin József
Orbán Sándor
Orbán Sándor
Naszályi M. Hedvig
Naszályi M. Hedvig
Lehoczky Győző
Lehoczky Győző
Kubassek János
Kubassek János
Jovicza Ignác Sándor
Jovicza Ignác Sándor
Baka Györgyi
Baka Györgyi
Bíró András
Bíró András
Cseri István
Cseri István
Szabó József
Szabó József
Gesztelyi László dr.
Gesztelyi László dr.
Molnár Gábor
Molnár Gábor
Apostagi Zoltán
Apostagi Zoltán
Akúcs László
Akúcs László
Wegenast Róbert
Wegenast Róbert
Vargáné Tasnádi Erzsébet
Vargáné Tasnádi Erzsébet
Varga Zoltán
Varga Zoltán
Urbán László
Urbán László
Tiszaörsi Nagy Zoltán
Tiszaörsi Nagy Zoltán
Temesi Éva
Temesi Éva
Tarnócziné Barabás Irén
Tarnócziné Barabás Irén
Tállai Katalin
Tállai Katalin
Szigeti Eszter
Szigeti Eszter
Szakálos Dénes László
Szakálos Dénes László
Szabó Valéria
Szabó Valéria
Szabó Imre
Szabó Imre
Szabó Aida
Szabó Aida
Rendik Zsuzsa
Rendik Zsuzsa
Pergel Antal
Pergel Antal
Mogyorósi Erika
Mogyorósi Erika
Mód Lajosné
Mód Lajosné
Mitták Ferenc
Mitták Ferenc
Mátyus Attila
Mátyus Attila
Májer József
Májer József
Ludwig Géza
Ludwig Géza
Lehoczky Győző
Lehoczky Győző
Kunszabó Ferenc
Kunszabó Ferenc
Kreischer Nelly
Kreischer Nelly
Keresztes Ágnes
Keresztes Ágnes
Kerékgyártó Imréné
Kerékgyártó Imréné
Kelényi István
Kelényi István
Kávránné Szedmák Ilona
Kávránné Szedmák Ilona
Karácsony István
Karácsony István
Jehoda János
Jehoda János
Jánosi György
Jánosi György
Jáki Ferenc
Jáki Ferenc
Illyés Márk
Illyés Márk
Házi Heni
Házi Heni
Harmat-Bela
Harmat-Bela
Hangai B. Artúr
Hangai B. Artúr
Habos László
Habos László
H. Fajth Evelin
H. Fajth Evelin
Gróf Mária
Gróf Mária
Fotyek József
Fotyek József
Fekete Lajos
Fekete Lajos
Fábián Gyula
Fábián Gyula
Donkóné Simon Judit
Donkóné Simon Judit
Csuka Zoltán
Csuka Zoltán
Csepregi György
Csepregi György
Czabai Balázs
Czabai Balázs
Bíró András
Bíró András
Birkás Erzsébet
Birkás Erzsébet
Bella István
Bella István
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z

A

  • AKÚCS LÁSZLÓ
    1949 –
  • AZ IRODALOM SZERETETE A COVID IDEJÉN IS ÉRTÉKET TEREMTETT
  • A MAGYAR MÚZSA ÉRDEN
Ugrás a tetejére

B

  • BAKA GYÖRGYI
    1951 –
  • BELLA ISTVÁN
    1940 – 2006
  • BIRKÁS ERZSÉBET SZÍNES VILÁGA
  • BIRKÁS ERZSÉBET
    1950 –
  • BÍRÓ ANDRÁS BARÁTI TÁRSASÁG
    2014 –
  • BÍRÓ ANDRÁS
    1923 – 2016
  • BÚCSÚZUNK CZABAI BALÁZSTÓL
  • BÚCSÚZUNK dr. KARÁCSONY ISTVÁNTÓL
  • BÚCSÚZUNK GRÓF MÁRIÁTÓL
  • BÚCSÚZUNK VARGA ZOLTÁNTÓL
Ugrás a tetejére

C

  • CSEPREGI GYÖRGY 1966 –
  • CSERMELYI SÁNDOR
    1834 – 1896
  • CSUKA ZOLTÁN 1901 – 1984
Ugrás a tetejére

D

  • DONKÓNÉ SIMON JUDIT 1943 –
Ugrás a tetejére

E

  • EGY CSIPETNYI IRODALOM KÖLTÖZÖTT A PARKVÁROSI KÖZÖSSÉGI HÁZBA
  • EGY ÉREM MÁSIK OLDALA
  • EMLÉKSZEM RÁD
  • ÉRDI CASINO 1901-190?
  • ÉRDI IRKA ANTOLÓGIÁK
  • ÉRDI KATHOLIKUS KÖR
    1923-1949
  • ÉRDI KÖNYVKLUB
    2020 –
  • ÉRDI MOZAIK 
  • ÉRDI OLVASÓ EGYLET
    1872-1877
  • ÉRDI POLGÁRI OLVASÓKÖR 1904-1949
  • ÉRDI ÚJSÁG KÖNYVEK
  • ÉRD-ÚJFALUSI KASZINÓ
    1908-19??
  • ÉRD-ÚJTELEPI OLVASÓKÖR
    1930-1950
  • ÉRINTÉS (Mátyus Attila kötetbemutatója)
Ugrás a tetejére

F

  • FÁBIÁN GYULA ANDRÁS 1952 –
  • FEKETE LAJOS
    1900 – 1973
  • FÓTYÉK JÓZSEF
    1965 –
Ugrás a tetejére

G

  • GANI ZSUZSANNA
  • GESZTELYI LÁSZLÓ dr.
    1899 – 1986
  • GRÓF MÁRIA 1930 – 2023
Ugrás a tetejére

H

  • HABOS LÁSZLÓ
    1963 –
  • HANGAI B. ARTUR
    1947 –
  • HANGOT KAPOTT KÖLTÉSZET
  • HARMAT BÉLA
    1951 –
  • HÁROMÉVES A TEMESI ÉVA IRODALMI KÖR
  • HIRNETH-FAJTH EVELIN
    1990 –
  • HÓÓÓMEDVE A PÓDIUM-ESTEN
Ugrás a tetejére

I

  • ILKA GÁBOR SZOBRÁSZMŰVÉSZ KIÁLLÍTÁSA
  • ILYÉS MÁRK 1993 –
  • IRODALMI SZALON
    1960 – 197(?)
  • IRODALOMI KÖZÖSSÉGEK A SZEPES GYULA MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN 1972 – 2007
  • IRODALOMKEDVELŐK KLUBJA
    2007 – (2011)
  • IRODALOM A TÖLGYFÁK ÁRNYÉKÁBAN
Ugrás a tetejére

J

  • JÁKI FERENC dr.
    1919 – 2010
  • JÁNOSI GYÖRGY
    1954 –
  • JEHODA JÁNOS
    1944 – 1998
  • JOGOD VAN ELOLVASNI (Petrik István kötetbemutatója)
  • JOVICZA IGNÁC
    1880 – 1971
Ugrás a tetejére

K

  • KARÁCSONY ISTVÁN dr.
    1937 – 2021
  • KATOLIKUS IFJÚSÁGI EGYESÜLET
    1935-1946
  • KELÉNYI ISTVÁN dr.
    1946 –
  • KÉPÍRÁS TOLLAL, ECSETTEL (Votin József kiállítása)
  • KERÉKGYÁRTÓ IMRÉNÉ (NÓGRÁDI ERZSÉBET) 1924 – 2008
  • KERESKÉNYI GYULA
    1835 – 1911
  • KERESZTES ÁGNES 1937 –
  • KOVÁCSNÉ MOGYORÓSI ERIKA 1954 – 2023
  • KREISCHER NELLY
    1942 –
  • KUNSZABÓ FERENC
    1932 – 2008
Ugrás a tetejére

L

  • LEHOCZKY GYŐZŐ dr.
    1904 – 2003
  • LÉLEKSIMOGATÓ (Kávránné Szedmák Ilona kiállítása)
  • LÉLEKTÜKÖR (Vincze D. Jutka kiállítása)
  • LUDWIG GÉZA dr.
    1940 –
Ugrás a tetejére

M

  • MAGYAR HAIKUNAP 2023
  • MAJER JÓZSEF
    1948 – 2016
  • MÁTYUS ATTILA
    1965 –
  • MITTÁK FERENC
    1949 –
  • MÓD LAJOSNÉ GYETKÓ ZSUZSANNA
    1947 – 2009
  • MOLNÁR GÁBOR
    1908 – 1980
Ugrás a tetejére

N

  • NINCS ÉLET VERS NÉLKÜL (Mátyus Attila és Petrik István kötetbemutatója)
  • NOVÁKOVICSNÉ TÓTH ICA
    1950 – 2017
  • NYITOTT KÖNYV IHLETTE DÉLUTÁN (Kreischer Nelly köszöntése)
Ugrás a tetejére

P

  • PÁLYAUTAM (Szekér Gizi kiállítása)
  • PASZTELLKÉPEK ÉS GITÁRSZÓ A PÓDIUM-ESTEN
  • PERGEL ANTAL
    1958 –
  • POFONEGYSZERŰEN A PÓDIUM-ESTEN
  • POLY-ART ANTOLÓGIÁK
  • POLY-ART ZSEBKÖNYVEK
Ugrás a tetejére

R

  • RENDIK ZSUZSA
    1966 –
Ugrás a tetejére

S

  • SZABÓ AIDA MÁRIA
    (Jampa drolma)
    1951 –
  • SZABÓ ILONA VALÉRIA
    1955 –
  • SZABÓ IMRE
    1930 – 2020
  • SZAKÁLOS DÉNES LÁSZLÓ
    1982 –
  • SZÁRNYALÓ SÓLYMOK HAIKUCSOPORT
    2014-
  • SZÉKELY VERSMONDÓKÖR
    1991 – 2000
  • SZIGETI ESZTER
    1981 –
  • SZOMBATI IRODALMI DÉLUTÁN ÉRDEN
Ugrás a tetejére

T

  • TÁLLAI KATALIN dr.
    1945 – 1998
  • TARNÓCZINÉ BARABÁS IRÉN
    1948 –
  • TEMESI ÉVA IRODALMI KÖR
  • TEMESI ÉVA IRODALMI KÖR ANTOLÓGIÁK
  • TEMESI ÉVA IRODALMI KÖR
    2020 –
  • TEMESI ÉVA
    1937 – 2017
  • TIÉD A TÁJ­
  • TISZAÖRSI NAGY ZOLTÁN
    1937 – 2017
Ugrás a tetejére

U

  • ÚJ HELIKON
  • URBÁN LÁSZLÓ
    1950 –
Ugrás a tetejére

V

  • VARÁZSLAT (Kávránné Szedmák Ilona kiállítása)
  • VASTAPS AZ IRODALMI ESTEN (Bajkó Katalin és Metzger Balázs kötetbemutatója)
  • VERSEK EGYMÁSTÓL, EGYMÁSNAK
Ugrás a tetejére

W

  • WEGENAST RÓBERT
    1930 – 2019
Ugrás a tetejére

Z

  • ZENGŐ ÉRCEK
  • ZENGŐ ÉRCEK A PÓDIUM-ESTEN
  • ZENGŐ ÉRCEK (Könyvbemutató)
  • ZSÓKA-VERSEK A PÓDIUM-ESTEN
Ugrás a tetejére
© 2025 Csermelyi Sándor Irodalmi Asztaltársaság
Weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy teljesebb szolgáltatást nyújtsunk látogatóink részére.
Cookie beállításokÖsszeset elfogadom
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT